Asset Publisher Asset Publisher

KLAUZULA INFORMACYJNA O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH

 

Wypełniając wymagania przepisów dotyczących ochrony danych osobowych, przekazujemy niniejszą informację. Informacja ta nie wymaga od Państwa żadnego działania.

 

Jako ADMINISTRATOR Państwa danych osobowych, dokonujemy ich przetwarzania. Zgodnie z definicją przetwarzanie oznacza m.in. zbieranie, utrwalanie, przeglądanie, ujawnianie poprzez przesłanie albo usuwanie danych osobowych, które nie są już wykorzystywane. Dane osobowe w stosunku do których jesteśmy Administratorem, są odpowiednio chronione.

Nasz adres:

Nadleśnictwo Starachowice, ul. Rotmistrza Witolda Pileckiego 14d, 27-200 Starachowice, tel.: +48 41 274 76 20, fax: +48 41 274 76 20, e-mail:starachowice@radom.lasy.gov.pl   REGON: 290020101;  NIP: 664-000-60-61

Wyznaczyliśmy osobę, z którą możecie Państwo kontaktować się we wszystkich sprawach związanych z ochroną swoich danych osobowych (adres siedziby jak wyżej), pisząc bezpośrednio do niej: 1614iod@radom.lasy.gov.pl

 

Cele przetwarzania

Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane, zależnie od charakteru sprawy, odpowiednio w celu:

a) spełnienia wymagań wynikających z właściwych przepisów prawa,

b) udzielenia odpowiedzi na Państwa skargi, wnioski i zapytania,

c) wykonania umów (w szczególności kupna-sprzedaży drewna, umów na usługi leśne, dostawy i roboty budowlane, umów na korzystanie z nieruchomości, nad którymi sprawujemy zarząd  - najem, dzierżawa, użyczenie itp., umów o pracę i innych, lub do podjęcia działań na Państwa żądanie, przed zawarciem umowy),

d) zajęcia stanowiska w sprawie pierwokupu działek leśnych,

e) związanych z rozpatrywaniem roszczeń z tytułu szkód łowieckich,

f) regulowania stanu posiadania (jeśli stwierdzono jego niezgodność ze stanem prawnym),

g) identyfikowania drzew zagrażających przy wspólnej granicy,

h) przeprowadzania procesu rekrutacji i zatrudnienia pracowników,

i) rachunkowych i podatkowych,

j) ewentualnego ustalenia, dochodzenia roszczeń lub obrony przed roszczeniami,

k) promowania Lasów Państwowych poprzez organizowanie wydarzeń promocyjno-edukacyjnych i kulturalnych,

l) rozliczalności tj. udowodnienia przestrzegania przepisów dotyczących przetwarzania danych osobowych,

m) udokumentowania spełnienia wymagań prawnych i umożliwienia kontroli ich przez organy publiczne,

n) archiwizacji, zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa, obowiązującą w Lasach Państwowych Instrukcją kancelaryjną i Jednolitym rzeczowym wykazem akt.

Przetwarzanie danych osobowych w celu zapobiegania, wykrywania i ścigania czynów zabronionych na terenach leśnych (w tym z wykorzystaniem monitoringu wizyjnego), odbywa się na zasadach opisanych w odrębnej klauzurze informacyjnej, dostępnej na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Nadleśnictwa Starachowice - https://www.gov.pl/web/nadlesnictwo-starachowice/klauzula-informacyjna-udodo – administratorem tych danych jest Główny Inspektor Straży Leśnej, z siedzibą w Warszawie.

 

Źródło i zakres przetwarzanych danych

Dane osobowe gromadzimy bezpośrednio od osób, których one dotyczą, w tym znajdujące się w nadsyłanej do nas korespondencji, na zawartość której nie mamy wpływu. Dane osobowe zbierane z naszej inicjatywy, ograniczamy do niezbędnego minimum. Przekazane nam dane mogą zostać uzupełnione o dane pochodzące z publicznych rejestrów, o ile zajdzie taka konieczność, w szczególności z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej Rzeczpospolitej Polskiej lub Krajowego Rejestru Sądowego. Możemy otrzymywać dane osobowe od organów państwowych, na podstawie odpowiednich przepisów (np. umowy notarialne w związku z zajęciem stanowiska w sprawie pierwokupu). Dane osobowe przetwarzamy w zakresie minimalnym, niezbędnym w celach opisanych na wstępie.

 

Podstawy prawne przetwarzania

Podstawami prawnymi przetwarzania Państwa danych jest zasadniczo:

- art. 6 ust. 1. lit. c, art. 9 ust. 2 lit. b) RODO (obowiązek prawny ciążący na Nadleśnictwie w związku z właściwymi przepisami, m.in. ustawą o lasach, ustawą – Prawo zamówień publicznych, ustawą o dostępie do informacji publicznej, ustawą – Kodeks pracy i in.),

- art. 6 ust. 1, lit. b RODO (związek z zawieraną lub realizowaną umową).

Wyjątkowo, przetwarzanie może nastąpić na podstawie prawnie usprawiedliwionego interesu Nadleśnictwa lub strony trzeciej (art. 6 ust. 1, lit. f RODO), albo na podstawie Państwa dobrowolnej zgody (art. 6 ust. 1, lit. a RODO).

 

Informacja o wymogu/dobrowolności podania danych

O dobrowolności lub wymogu (prawnym albo umownym) podania danych, decyduje charakter sprawy. Konsekwencją niepodania danych może być w szczególności uniemożliwienie załatwienia sprawy. Wymóg podania określonych danych zachodzi m.in. w przypadku wzięcia udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, o czym stanowi ustawa – prawo zamówień publicznych.

 

Odbiorcy danych

Dane osobowe mogą być przekazywane do podmiotów upoważnionych na podstawie przepisów prawa. Oprócz organów państwowych, mogą to być kancelarie prawne (w celu reprezentacji procesowej), operatorzy pocztowi i kurierzy – w celu dostarczenia przesyłki, biegli rewidenci – w celu badania sprawozdań finansowych, firmy które klasyfikują nasze dokumenty dla potrzeb archiwizacji i brakowania (zniszczenia). Państwa dane mogą zostać ujawnione jednostce Lasów Państwowych, która dostarcza nam usługi informatyczne (Zakład Informatyki LP), oraz która nas nadzoruje (Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych w Radomiu, Inspekcja LP), w celu i zakresie niezbędnym do wykonania przez nią kontroli. Współpraca z naszą jednostką, polegająca na wykonywaniu usług, dostaw i robót budowlanych, może skutkować ujawnieniem danych osobowych każdemu zainteresowanemu, w trybie przepisów ustawy o zamówieniach publicznych oraz o ustawy dostępie do informacji publicznej. Dane udostępnione nam w ramach wydarzeń promocyjno-edukacyjnych, mogą zostać upublicznione na stronach internetowych Lasów Państwowych oraz wydawnictwach. Nie przekazujemy danych osobowych do państw trzecich i organizacji międzynarodowych.

 

Okres przechowywania danych

Pana/Pani dane osobowe będą przechowywane od momentu ich pozyskania do czasu wniesienia ewentualnego sprzeciwu wobec ich przetwarzania przez Państwowe Gospodarstwo Leśne "Lasy Państwowe", jeżeli sprzeciw ten będzie prawnie skuteczny.

Zasadniczo Państwa dane osobowe będziemy przetwarzać przez czas załatwiania sprawy i dodatkowo w celach archiwalnych, przez okres wynikający z obowiązującego w Lasach Państwowych wykazu akt, liczony od 1 stycznia roku następnego po zakończeniu sprawy. Dla niżej wymienionych dokumentów okres ten został ustalony na :

- 2 lata (dokumentacja rekrutacyjna, dokumentacja udostępnień akt, kopie asygnat)

- 5 lat (kwity wywozu drewna z lasu, dokumenty sprzedaży detalicznej drewna, dokumentacja postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w tym oferty wykonawców, zbiory zaproszeń, życzeń, podziękowań i kondolencji, sprawy windykacyjne, dowody księgowe),

- 10 lat (umowy kupna-sprzedaży drewna, umowy najmu, dzierżawy i użyczenia, umowy zlecenia, umowy o dzieło, umowy zawarte w ramach zamówień publicznych, w tym dane personelu wykonawców, dokumenty związane z inwentaryzacją zwierzyny i udziałem w polowaniach, dane osób związanych z dokumentacją dot. szacowania szkód łowieckich, dokumenty związane z odbywaniem praktyki, dokumenty związane z lasami niepaństwowymi, w tym dokumentacje zalesień, dokumentacje wypadków przy pracy i chorób zawodowych, akta osobowe pracowników zatrudnionych od 1 stycznia 2019r.)

- 25 lat (dokumenty dot. skarg i wniosków, programy i projekty ze środków zewnętrznych w tym UE, zamiany, nabywanie i zbywanie gruntów, dokumentacja z wydarzeń promocyjno-edukacyjnych)

- 50 lat (akta osobowe pracowników zatrudnionych do 31 grudnia 2018r.)

licząc od 1 stycznia roku następnego po jej zakończeniu, z zastrzeżeniem dodatkowego czasu niezbędnego na wykonanie procedur związanych z brakowaniem (zniszczeniem) akt.

Po tym czasie usuniemy także Państwa dane z naszego systemu informatycznego. Przestrzegamy zasady związania przetwarzania z celem. Dane, w stosunku do których nie mamy celu ich przetwarzania, usuwamy niezwłocznie (np. nadsyłane dokumenty aplikacyjne, jeśli nie prowadzimy procesu rekrutacji na wolne stanowiska pracy).

 

Prawa osób, których dane dotyczą

Zgodnie z RODO, przysługuje Pani/Panu:

1) Dostęp do danych osobowych (w tym uzyskania informacji m.in. o celu, sposobie i okresie ich przetwarzania)

2) Sprostowanie danych, jeśli okazały się nieprawidłowe,

3) Usunięcie danych, czyli realizacji Państwa „prawa do bycia zapomnianym”.

4) Ograniczenie przetwarzania (wówczas dane mogą być tylko przechowywane bez żadnego ich wykorzystania. Oznacza to np. wstrzymanie się przez nas od podjęcia na ich podstawie decyzji, która Państwa dotyczy, przez czas niezbędny do szczegółowego wyjaśnienia sprawy),

5) Wniesienie, ze względu na Pani/Pana szczególną sytuację, sprzeciwu wobec przetwarzania Państwa danych np. w celu związanym z naszym prawnie uzasadnionym interesem albo w interesie publicznym

6) Przenoszenia danych (uzyskania swoich danych osobowych zgromadzonych przez nas albo przekazania ich na Państwa wniosek do innego podmiotu)

7) Wycofanie swojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem (dotyczy sytuacji, w której dane osobowe przetwarzamy na podstawie Państwa zgody).

Realizacja konkretnego żądania nie jest automatyczna, lecz zależy od okoliczności sprawy - Państwa wniosek rozpatrzymy w świetle przepisów prawa. W przypadku uznania że Państwa prawa do ochrony danych zostały naruszone, informujemy o możliwości wniesienia skargi do organu nadzorczego: Biuro Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO); Adres: Stawki 2, 00-193 Warszawa; Telefon: 22 531 03 00

 

Zautomatyzowane podejmowanie decyzji

Nie podejmujemy decyzji w sposób zautomatyzowany (nie stosujemy tzw. profilowania).           

 

 

Niniejsza informacja została wydana na podstawie art. 13-14 Rozporządzenia  Parlamentu  Europejskiego  i  Rady (UE)  2016/679  z  dnia  27  kwietnia  2016  r. w sprawie ochrony  osób  fizycznych  w związku  z  przetwarzaniem  danych  osobowych  i  w  sprawie  swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UW.L.2016.119.1), tzw. RODO


Asset Publisher Asset Publisher

Zurück

Przed czym leśnicy chronią las

Przed czym leśnicy chronią las

Ochrona lasu to jedno z ważniejszych zadań realizowanych przez leśników w ramach gospodarki leśnej. Jej głównym celem jest dbałość o san zdrowotny lasów poprzez wzmacnianie ich naturalnej odporności na różne czynniki.

Leśnicy, dzięki swojej wiedzy o przyrodzie, na bieżąco monitorują stan lasów. To pozwala im w porę prognozować zagrożenia, które mogłyby negatywnie wpłynąć na środowisko leśne. Dzięki temu mogą szybko podjąć odpowiednie działania, mające na celu utrzymanie lasów w dobrej kondycji i zwiększenie ich odporności na szkodliwe czynniki. Wśród zagrożeń z jakimi muszą mierzyć się las oraz leśnicy możemy wskazać przede wszystkim te, które pochodzą od człowieka: pożary, zanieczyszczenia przemysłowe czy zaśmiecanie lasu. Ale i sama natura może stanowić zagrożenie. W tej grupie znajdą się m.in. ekstremalne zjawiska atmosferyczne (np. silne wiatry, śnieg, ulewne deszcze, wysokie i niskie temperatury) oraz owady, grzyby patogeniczne czy ssaki roślinożerne.

Owady to naturalny element środowiska leśnego i ich obecność w lesie jest jak najbardziej pożądana. Jednak kiedy jeden gatunek zaczyna dominować i może zagrażać trwałości lasu, musimy podjąć działania, by tę trwałość zachować.

Kiedy owad staje się „szkodnikiem”

Szkodnikami powszechnie nazywamy organizmy, które wyrządzają szkody. W gospodarstwie będą to np. myszy zjadające rolnikowi ziarno czy plony. W kuchni pani domu będzie złorzeczyła na mole spożywcze, a właściciel stawu hodowlanego szkodnikiem nazwie wydrę, która wyjada mu ryby.

Las jest miejscem życia wielu gatunków owadów. W specyficznych warunkach niektóre z nich stanowią zagrożenie dla lasu. I to o nich wtedy leśnicy mówią „szkodnik”. Dzielimy te owady na dwie grupy:

  • szkodniki pierwotne, które atakują zdrowe drzewa (np. foliofagi, czyli owady liściożerne występujące na drzewach iglastych lub liściastych),
  • szkodniki wtórne – atakujące i zasiedlające drzewa, które zostały osłabione wskutek działania innych czynników (np. szkodników pierwotnych, chorób grzybowych, suszy czy zanieczyszczeń przemysłowych).

Czy owad może zagrozić istnieniu lasu

Gdy owady jednego gatunku rozmnażają się masowo w krótkim czasie, taka sytuacja może zaburzyć naturalną równowagę w lesie i zagrozić jego trwałości. Mówimy wtedy o gradacji. Zadaniem leśników jest niedopuszczenie do takich sytuacji poprzez prognozowanie i  ograniczenie liczebności populacji szkodliwych owadów. To dzięki prowadzonym kontrolom, np. jesiennym poszukiwaniom szkodników pierwotnych sosny, jesteśmy w stanie wyłapać moment kiedy liczebność danego gatunku wzrasta (w stosunku do np. ubiegłego roku) i ocenić czy zbliża się jego gradacja.

Największa gradacja w Polsce miała miejsce w latach 1978-1986. Spowodowało ja masowe wystąpienie najgroźniejszego szkodnika sosny – brudnicy mniszki. Ogólny areał masowego pojawu brudnicy mniszki w skali Polski wyniósł łącznie w tym okresie 7,3 mln ha, z czego 6,3 mln ha było objętych zabiegami.

Wśród leśników wciąż żywa jest pamięć gradacji strzygoni choinówki w Puszczy Noteckiej. W latach 1921-1924 ten niewielki motyl doprowadził zniszczenia około 220 tys. ha drzewostanów sosnowych w całej Polsce, z czego w Puszczy Noteckiej ucierpiało około 70 tys. ha. Część lasu została doszczętnie zniszczona przez strzygonię, a rok po zakończeniu jej gradacji, pozostałe, osłabione drzewa zaatakował cetyniec i dokończył dzieło zniszczenia lasu. Efektem gradacji była konieczność wycięcia całej Puszczy Noteckiej. Tę historię przeczytacie TUTAJ.

Jak leśnicy zapobiegają plagom

Jesienią leśnicy sprawdzają liczebność poczwarek i larw owadów zimujących w ściółce i glebie, aby oszacować stopień zagrożenia drzewostanów na rok następny. Liczebność nadmiernie występujących owadów ogranicza się m.in. przez wykładanie i kontrolę różnego rodzaju pułapek, wyznaczanie i szybkie usuwanie drzew opanowanych przez owady czy zabiegi ochronne z wykorzystaniem środków ochrony roślin. Wśród tych ostatnich możemy wymienić zarówno zabiegi naziemne jak i agrolotnicze.

Wśród pułapek, które leśnicy stosują możemy wyróżnić pułapki klasyczne i sztuczne. Do klasycznych możemy zaliczyć np. wykładane przez leśników wałki na szeliniaka sosnowca, który stanowi zagrożenie dla najmłodszych drzewek, czy też pozyskane wcześniej drewno (kłody, dłużyce, drewno stosowe), które wabią owady pachnącą żywicą.

Do najczęściej stosowanych pułapek sztucznych zaliczamy pułapki feromonowe. To proste urządzenie stosowane przez leśników do odłowu szkodliwych owadów zagrażających zdrowiu drzew. Opierają się na użyciu w nich feromonu - specjalnej substancji zapachowej, zwabiającej owada w pobliże pułapki. W leśnictwie wykorzystujemy feromony płciowe (naśladują zapach partnera), lub agregacyjne (informujące o bazie żerowej). Pułapki feromonowe służą do monitorowania rozwoju populacji owadów zagrażających trwałości lasu.

Wśród działań podejmowanych przez leśników, mających na celu wzmocnienie odporności lasów najważniejsze są te prewencyjne. Zwiększamy bioróżnorodność poprzez wprowadzanie domieszkowych gatunków drzew oraz krzewów w miejscach gdzie istnieje np. lepsza gleba. Przebudowujemy drzewostany tak, by były one bardziej zróżnicowane gatunkowo i odporne na zmiany klimatu i związane z nimi susze, gwałtowne wichury itp. Czynniki te osłabiając drzewa sprawiają, że te stają się łatwą ofiarą dla owadów.

Nie zapominamy również o wspieraniu naszych naturalnych sprzymierzeńców w walce z owadami, które zagrażają zdrowiu i stabilności lasów. Mamy tu na myśli mrówki, ptaki czy nietoperze. W lasach wywieszane są budki lęgowe dla ptaków czy budki-schrony dla nietoperzy, a  mrowiska są zabezpieczane tak, by np. nie niszczyły ich dziki.

Opryski tylko w ostateczności

Ostateczną metodą walki ze szkodliwymi owadami, kiedy wszystkie pozostałe działania okażą się niewystarczające i owady wciąż zagrażają istnieniu lasu są zabiegi z wykorzystaniem środków ochrony roślin, naziemne i agrolotnicze.

Musimy pamiętać, że są to zabiegi ratownicze i stosujemy je tylko wtedy gdy nie mamy innego wyjścia. Jeśli istnieje taka możliwość, w  pierwszej kolejności sięgamy po środki biologiczne, a dopiero w ostateczności po środki chemiczne. Do zabiegów wykorzystujemy środki dopuszczone do stosowania na terenie Polski zezwoleniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Opryski przeprowadzane są tylko przy odpowiednich warunkach atmosferycznych. Samolot rozprowadzający środek ochrony roślin ma precyzyjnie wyznaczoną trasę lotu i ściśle określony obszar oprysku (tzw. pole zabiegowe). Wykonuje się go z jak najniższej wysokości (tuż nad koronami drzew), tak by środek nie rozprzestrzeniał się na tereny nieobjęte zabiegiem ratowniczym. Do środka ochrony roślin dodawany jest adiuwiant (najczęściej oparty na bazie oleju), który sprawia , że cząsteczki spadające na opryskiwany teren są cięższe, łatwiej i szybciej docierają tam gdzie powinny, a nie są unoszone w powietrzu na dalekie odległości. Ponadto, dzięki dodatkowi adiuwiantu, środek lepiej przylega do igieł i liści drzew, dzięki czemu nie dociera do dna lasu. Opryski są wykonywane w porach przed lub po oblotach owadów zapylających, np. pszczół miodnych, by dodatkowo je zabezpieczyć.

Zawsze wcześniej informujemy o zamiarze przeprowadzenia oprysków. Przy drogach dojazdowych do terenów leśnych ustawiane są tablice informujące o zakazie wstępu do lasu wraz z informacją dlaczego jest ten zakaz i jak długo będzie on obowiązywał. Wysyłane są informacje do lokalnych mediów (prasa, portale samorządowe) oraz do hodowców pszczół.

Aktualnie leśnicy weryfikują wyniki jesiennych poszukiwań sosny, wykonują uzupełniające wiosenne prace prognostyczne i określają zagrożenie na terenach poszczególnych nadleśnictw. Wstępne wyniki wskazują, że największe zagrożenie stanowić będą brudnica mniszka , strzygonia choinówka oraz chrabąszcze. W związku z tym w obecnej chwili do agrolotniczych zabiegów ratowniczych szykują się nadleśnictwa z terenów regionalnych dyrekcji LP w: Krakowie, Krośnie, Toruniu, Poznaniu, Radomiu oraz Zielonej Górze.