Asset Publisher Asset Publisher

KLAUZULA INFORMACYJNA O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH

 

Wypełniając wymagania przepisów dotyczących ochrony danych osobowych, przekazujemy niniejszą informację. Informacja ta nie wymaga od Państwa żadnego działania.

 

Jako ADMINISTRATOR Państwa danych osobowych, dokonujemy ich przetwarzania. Zgodnie z definicją przetwarzanie oznacza m.in. zbieranie, utrwalanie, przeglądanie, ujawnianie poprzez przesłanie albo usuwanie danych osobowych, które nie są już wykorzystywane. Dane osobowe w stosunku do których jesteśmy Administratorem, są odpowiednio chronione.

Nasz adres:

Nadleśnictwo Starachowice, ul. Rotmistrza Witolda Pileckiego 14d, 27-200 Starachowice, tel.: +48 41 274 76 20, fax: +48 41 274 76 20, e-mail:starachowice@radom.lasy.gov.pl   REGON: 290020101;  NIP: 664-000-60-61

Wyznaczyliśmy osobę, z którą możecie Państwo kontaktować się we wszystkich sprawach związanych z ochroną swoich danych osobowych (adres siedziby jak wyżej), pisząc bezpośrednio do niej: 1614iod@radom.lasy.gov.pl

 

Cele przetwarzania

Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane, zależnie od charakteru sprawy, odpowiednio w celu:

a) spełnienia wymagań wynikających z właściwych przepisów prawa,

b) udzielenia odpowiedzi na Państwa skargi, wnioski i zapytania,

c) wykonania umów (w szczególności kupna-sprzedaży drewna, umów na usługi leśne, dostawy i roboty budowlane, umów na korzystanie z nieruchomości, nad którymi sprawujemy zarząd  - najem, dzierżawa, użyczenie itp., umów o pracę i innych, lub do podjęcia działań na Państwa żądanie, przed zawarciem umowy),

d) zajęcia stanowiska w sprawie pierwokupu działek leśnych,

e) związanych z rozpatrywaniem roszczeń z tytułu szkód łowieckich,

f) regulowania stanu posiadania (jeśli stwierdzono jego niezgodność ze stanem prawnym),

g) identyfikowania drzew zagrażających przy wspólnej granicy,

h) przeprowadzania procesu rekrutacji i zatrudnienia pracowników,

i) rachunkowych i podatkowych,

j) ewentualnego ustalenia, dochodzenia roszczeń lub obrony przed roszczeniami,

k) promowania Lasów Państwowych poprzez organizowanie wydarzeń promocyjno-edukacyjnych i kulturalnych,

l) rozliczalności tj. udowodnienia przestrzegania przepisów dotyczących przetwarzania danych osobowych,

m) udokumentowania spełnienia wymagań prawnych i umożliwienia kontroli ich przez organy publiczne,

n) archiwizacji, zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa, obowiązującą w Lasach Państwowych Instrukcją kancelaryjną i Jednolitym rzeczowym wykazem akt.

Przetwarzanie danych osobowych w celu zapobiegania, wykrywania i ścigania czynów zabronionych na terenach leśnych (w tym z wykorzystaniem monitoringu wizyjnego), odbywa się na zasadach opisanych w odrębnej klauzurze informacyjnej, dostępnej na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Nadleśnictwa Starachowice - https://www.gov.pl/web/nadlesnictwo-starachowice/klauzula-informacyjna-udodo – administratorem tych danych jest Główny Inspektor Straży Leśnej, z siedzibą w Warszawie.

 

Źródło i zakres przetwarzanych danych

Dane osobowe gromadzimy bezpośrednio od osób, których one dotyczą, w tym znajdujące się w nadsyłanej do nas korespondencji, na zawartość której nie mamy wpływu. Dane osobowe zbierane z naszej inicjatywy, ograniczamy do niezbędnego minimum. Przekazane nam dane mogą zostać uzupełnione o dane pochodzące z publicznych rejestrów, o ile zajdzie taka konieczność, w szczególności z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej Rzeczpospolitej Polskiej lub Krajowego Rejestru Sądowego. Możemy otrzymywać dane osobowe od organów państwowych, na podstawie odpowiednich przepisów (np. umowy notarialne w związku z zajęciem stanowiska w sprawie pierwokupu). Dane osobowe przetwarzamy w zakresie minimalnym, niezbędnym w celach opisanych na wstępie.

 

Podstawy prawne przetwarzania

Podstawami prawnymi przetwarzania Państwa danych jest zasadniczo:

- art. 6 ust. 1. lit. c, art. 9 ust. 2 lit. b) RODO (obowiązek prawny ciążący na Nadleśnictwie w związku z właściwymi przepisami, m.in. ustawą o lasach, ustawą – Prawo zamówień publicznych, ustawą o dostępie do informacji publicznej, ustawą – Kodeks pracy i in.),

- art. 6 ust. 1, lit. b RODO (związek z zawieraną lub realizowaną umową).

Wyjątkowo, przetwarzanie może nastąpić na podstawie prawnie usprawiedliwionego interesu Nadleśnictwa lub strony trzeciej (art. 6 ust. 1, lit. f RODO), albo na podstawie Państwa dobrowolnej zgody (art. 6 ust. 1, lit. a RODO).

 

Informacja o wymogu/dobrowolności podania danych

O dobrowolności lub wymogu (prawnym albo umownym) podania danych, decyduje charakter sprawy. Konsekwencją niepodania danych może być w szczególności uniemożliwienie załatwienia sprawy. Wymóg podania określonych danych zachodzi m.in. w przypadku wzięcia udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, o czym stanowi ustawa – prawo zamówień publicznych.

 

Odbiorcy danych

Dane osobowe mogą być przekazywane do podmiotów upoważnionych na podstawie przepisów prawa. Oprócz organów państwowych, mogą to być kancelarie prawne (w celu reprezentacji procesowej), operatorzy pocztowi i kurierzy – w celu dostarczenia przesyłki, biegli rewidenci – w celu badania sprawozdań finansowych, firmy które klasyfikują nasze dokumenty dla potrzeb archiwizacji i brakowania (zniszczenia). Państwa dane mogą zostać ujawnione jednostce Lasów Państwowych, która dostarcza nam usługi informatyczne (Zakład Informatyki LP), oraz która nas nadzoruje (Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych w Radomiu, Inspekcja LP), w celu i zakresie niezbędnym do wykonania przez nią kontroli. Współpraca z naszą jednostką, polegająca na wykonywaniu usług, dostaw i robót budowlanych, może skutkować ujawnieniem danych osobowych każdemu zainteresowanemu, w trybie przepisów ustawy o zamówieniach publicznych oraz o ustawy dostępie do informacji publicznej. Dane udostępnione nam w ramach wydarzeń promocyjno-edukacyjnych, mogą zostać upublicznione na stronach internetowych Lasów Państwowych oraz wydawnictwach. Nie przekazujemy danych osobowych do państw trzecich i organizacji międzynarodowych.

 

Okres przechowywania danych

Pana/Pani dane osobowe będą przechowywane od momentu ich pozyskania do czasu wniesienia ewentualnego sprzeciwu wobec ich przetwarzania przez Państwowe Gospodarstwo Leśne "Lasy Państwowe", jeżeli sprzeciw ten będzie prawnie skuteczny.

Zasadniczo Państwa dane osobowe będziemy przetwarzać przez czas załatwiania sprawy i dodatkowo w celach archiwalnych, przez okres wynikający z obowiązującego w Lasach Państwowych wykazu akt, liczony od 1 stycznia roku następnego po zakończeniu sprawy. Dla niżej wymienionych dokumentów okres ten został ustalony na :

- 2 lata (dokumentacja rekrutacyjna, dokumentacja udostępnień akt, kopie asygnat)

- 5 lat (kwity wywozu drewna z lasu, dokumenty sprzedaży detalicznej drewna, dokumentacja postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w tym oferty wykonawców, zbiory zaproszeń, życzeń, podziękowań i kondolencji, sprawy windykacyjne, dowody księgowe),

- 10 lat (umowy kupna-sprzedaży drewna, umowy najmu, dzierżawy i użyczenia, umowy zlecenia, umowy o dzieło, umowy zawarte w ramach zamówień publicznych, w tym dane personelu wykonawców, dokumenty związane z inwentaryzacją zwierzyny i udziałem w polowaniach, dane osób związanych z dokumentacją dot. szacowania szkód łowieckich, dokumenty związane z odbywaniem praktyki, dokumenty związane z lasami niepaństwowymi, w tym dokumentacje zalesień, dokumentacje wypadków przy pracy i chorób zawodowych, akta osobowe pracowników zatrudnionych od 1 stycznia 2019r.)

- 25 lat (dokumenty dot. skarg i wniosków, programy i projekty ze środków zewnętrznych w tym UE, zamiany, nabywanie i zbywanie gruntów, dokumentacja z wydarzeń promocyjno-edukacyjnych)

- 50 lat (akta osobowe pracowników zatrudnionych do 31 grudnia 2018r.)

licząc od 1 stycznia roku następnego po jej zakończeniu, z zastrzeżeniem dodatkowego czasu niezbędnego na wykonanie procedur związanych z brakowaniem (zniszczeniem) akt.

Po tym czasie usuniemy także Państwa dane z naszego systemu informatycznego. Przestrzegamy zasady związania przetwarzania z celem. Dane, w stosunku do których nie mamy celu ich przetwarzania, usuwamy niezwłocznie (np. nadsyłane dokumenty aplikacyjne, jeśli nie prowadzimy procesu rekrutacji na wolne stanowiska pracy).

 

Prawa osób, których dane dotyczą

Zgodnie z RODO, przysługuje Pani/Panu:

1) Dostęp do danych osobowych (w tym uzyskania informacji m.in. o celu, sposobie i okresie ich przetwarzania)

2) Sprostowanie danych, jeśli okazały się nieprawidłowe,

3) Usunięcie danych, czyli realizacji Państwa „prawa do bycia zapomnianym”.

4) Ograniczenie przetwarzania (wówczas dane mogą być tylko przechowywane bez żadnego ich wykorzystania. Oznacza to np. wstrzymanie się przez nas od podjęcia na ich podstawie decyzji, która Państwa dotyczy, przez czas niezbędny do szczegółowego wyjaśnienia sprawy),

5) Wniesienie, ze względu na Pani/Pana szczególną sytuację, sprzeciwu wobec przetwarzania Państwa danych np. w celu związanym z naszym prawnie uzasadnionym interesem albo w interesie publicznym

6) Przenoszenia danych (uzyskania swoich danych osobowych zgromadzonych przez nas albo przekazania ich na Państwa wniosek do innego podmiotu)

7) Wycofanie swojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem (dotyczy sytuacji, w której dane osobowe przetwarzamy na podstawie Państwa zgody).

Realizacja konkretnego żądania nie jest automatyczna, lecz zależy od okoliczności sprawy - Państwa wniosek rozpatrzymy w świetle przepisów prawa. W przypadku uznania że Państwa prawa do ochrony danych zostały naruszone, informujemy o możliwości wniesienia skargi do organu nadzorczego: Biuro Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO); Adres: Stawki 2, 00-193 Warszawa; Telefon: 22 531 03 00

 

Zautomatyzowane podejmowanie decyzji

Nie podejmujemy decyzji w sposób zautomatyzowany (nie stosujemy tzw. profilowania).           

 

 

Niniejsza informacja została wydana na podstawie art. 13-14 Rozporządzenia  Parlamentu  Europejskiego  i  Rady (UE)  2016/679  z  dnia  27  kwietnia  2016  r. w sprawie ochrony  osób  fizycznych  w związku  z  przetwarzaniem  danych  osobowych  i  w  sprawie  swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UW.L.2016.119.1), tzw. RODO


Asset Publisher Asset Publisher

Back

"Bezpieczna majówka". Susza w lasach – bądźmy ostrożni!

"Bezpieczna majówka". Susza w lasach – bądźmy ostrożni!

Od początku stycznia do 28 kwietnia bieżącego roku, wybuchło w Polsce niemal 1800 pożarów lasu, podczas gdy w analogicznym okresie ubiegłego roku liczba ta wynosiła nieco ponad 400. Jak pokazał ostatni pożar Biebrzańskiego Parku Narodowego, walka z żywiołem w obecnych warunkach klimatycznych jest coraz trudniejsza. Przed majówką strażacy i leśnicy wspólnie apelują o ostrożność.

Niemal bezśnieżna zima i wyjątkowo sucha wiosna sprawiły, że w wielu miejscach Polski zagrożenie pożarowe jest bardzo wysokie. W lasach panuje susza, która z każdym dniem potęguje prawdopodobieństwo wybuchu pożaru. Coraz częściej pojawiają się w lesie miejsca, gdzie dosłownie każdy krok powoduje podnoszenie się pyłu z bardzo wysuszonej ściółki leśnej. A pożary najczęściej wybuchają na skutek działań lub zaniechań człowieka.

– Sytuacja jest poważna. W lasach jest bardzo sucho, a krótkookresowe, przelotne deszcze nie poprawiają tej miejscowo, dramatycznej wręcz, sytuacji. Przed nami długi weekend majowy, który również zapowiada się bezdeszczowo. Tysiące rodzin z dziećmi w naszym kraju ruszą do lasu, aby wypocząć, dlatego apelujemy, aby korzystać z lasu odpowiedzialnie i rozpalać ogień tylko w miejscach do tego przeznaczonych – mówi Jerzy Fijas zastępca dyrektora generalnego Lasów Państwowych ds. zrównoważonej gospodarki leśnej. – Choć leśnicy nieustannie strzegą bezpieczeństwa i monitorują sytuację pożarową, to odpowiedzialność za lasy spoczywa na nas wszystkich. Korzystajmy z lasów odpowiedzialnie. Wypoczywajmy na terenach leśnych, lecz zachowajmy ostrożność. Zwłaszcza teraz, kiedy sytuacja jest wyjątkowa – dodaje.

Ochrona lasów przed ogniem to nasza wspólna sprawa. Bezcenna jest tu szybka reakcja leśników, ale też obywateli – wszystkich osób, które dostrzegą ogień pilnie i powiadomią odpowiednie służby. Wsparcie, jakiego udzielają strażakom leśnicy, bezpośrednio przekłada się na wysoką skuteczność przeprowadzanych akcji gaśniczych.

- Od początku roku odnotowaliśmy w Polsce blisko 1800 pożarów lasów – to czterokrotnie więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak pokazał dramatyczny pożar w Biebrzańskim Parku Narodowym, walka z żywiołem w obecnych warunkach klimatycznych staje się coraz trudniejsza. Przed nami majówka – czas wypoczynku na łonie natury. Apeluję do wszystkich o najwyższą ostrożność i rozwagę! Niemal bezśnieżna zima i wyjątkowo sucha wiosna sprawiły, że w wielu rejonach kraju zagrożenie pożarowe osiąga bardzo wysoki poziom. Wysuszona ściółka leśna to ogromne niebezpieczeństwo – wystarczy iskra, by powstał pożar. Proszę, szanujmy lasy i dbajmy o wspólne bezpieczeństwo. Nasze odpowiedzialne zachowanie ma kluczowe znaczenie dla ochrony polskiej przyrody i zdrowia nas wszystkich - powiedział zastępca komendanta głównego PSP nadbrygadier Józef Galica.


Fot. archiwum multimedialne LP

Kiedy przez dłuższy czas ściółka leśna jest bardzo sucha, nadleśniczowie mogą wprowadzać okresowy zakaz wstępu do lasu. Nie jest to decyzja uznaniowa, ale ściśle określona procedura wynikająca z przepisów prawa. Nadleśniczy wprowadza taki zakaz wyłącznie w określonych okolicznościach, przy trzecim, najwyższym stopniu zagrożenia pożarowego, jeśli przez pięć kolejnych dni wilgotność ściółki, mierzona codziennie o godzinie 9:00, spada poniżej 10 procent. Te warunki muszą wystąpić łącznie i są jedyną podstawą prawną do podjęcia decyzji o zakazie. Okresowy zakaz wstępu do lasu może zostać wprowadzony nie tylko ze względu na zagrożenie pożarowe, ale też np. wystąpiło zniszczenie albo znaczne uszkodzenie drzewostanów lub degradacja runa leśnego. Okresowy zakaz wstępu może też obejmować lasy, w których wykonywane są zabiegi gospodarcze związane z hodowlą lasu, ochroną lasu lub pozyskiwaniem drewna.

– Choć jesteśmy trzecim krajem Europy (po krajach Półwyspu Iberyjskiego) jeśli chodzi o liczbę wybuchających pożarów, to pożary te są większości bardzo małe. Udaje się je szybko wykryć i szybko ugasić. Nasz system jest częściowo zbieżny z systemami funkcjonującymi w innych krajach Europy, aczkolwiek w Polsce prowadzimy również dość unikalne działania. Od 1 marca do 30 września każdego roku prowadzimy stały monitoring wilgotności ściółki. To czynność, która w przyjętej u nas formie, nie jest wykonywana nigdzie indziej w Europie. Dwa razy dziennie, w 60 strefach prognostycznych pokrywających niemal całą Polskę (z wyłączeniem obszarów górskich), pobierane są próbki ściółki, w celu określenia jej wilgotności – podkreśla Jan Kaczmarowski, pożarnik, specjalista Służby Leśnej w Wydziale Ochrony Lasu Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych. – Na podstawie wyników tych pomiarów określamy stopnie zagrożenia pożarowego, które bezpośrednio przekładają się na poziom gotowości naszego systemu przeciwpożarowego. Aktualny stan zagrożenia pożarowego lasu, do którego się wybieramy, możemy na bieżąco sprawdzać w Internecie, np. na stronie Lasów Państwowych – dodaje.

Sytuację z zakazami wstępu do lasu można na bieżąco śledzić na stronie: https://zakazywstepu.bdl.lasy.gov.pl/zakazy/

Zagrożenie pożarowe lasu jest natomiast na bieżąco aktualizowane na stronie: https://bazapozarow.ibles.pl/zagrozenie/

Najważniejsze jest jednak to, aby będąc w lesie, bez względu na poziom zagrożenia pożarowego, zachowywać się odpowiedzialnie. Ogień jest niebezpieczny nie tylko dla drzew, ale również dla mieszkańców lasu. Szczególnie dla młodych zwierząt: drobnych ssaków, płazów, gadów czy owadów, które nie są w stanie uciec przed płomieniami. Apelujemy o rozwagę i wyjątkową ostrożność:

• Nie wjeżdżajmy samochodem do lasu. Pozostawmy go w miejscu do tego przeznaczonym. Rozgrzany silnik może doprowadzić do zapłonu suchej ściółki, znajdującej się pod samochodem lub w jego pobliżu.

• Pamiętajmy, że w odległości do 100 m od granicy lasu zabronione jest używanie otwartego ognia, poza miejscami do tego wyznaczonymi.

• Zabronione jest także wypalanie traw i pozostałości roślinnych na terenach leśnych. Reagujmy na nietypowe zachowania ludzi w lasach.

Jeśli zauważysz w lesie ogień lub dym - zadzwoń pod nr. alarmowy 112 lub 998!

Lasy Państwowe posiadają jeden z najlepszych systemów przeciwpożarowych w Europie. To bardzo złożony system angażujący pracę wielu osób i setki sztuk specjalistycznego sprzętu. Leśnicy zabezpieczają lasy przed pożarami zarówno poprzez utrzymanie w dobrym stanie sieci dróg dojazdowych, pasów przeciwpożarowych i punktów czerpania wody, ale też poprzez stały monitoring lasu oparty m.in. o dostrzegalnie i utrzymywanie w gotowości floty lotniczej, przygotowanej do prowadzenia obserwacji i gaszenia ewentualnych pożarów. Jest to 30 samolotów gaśniczych Dromader i AN-2, 8 śmigłowców gaśniczych, i 4 samoloty patrolowe. Łącznie daje nam to 4120 godzin zakontraktowanych lotów. Koszt utrzymania systemu ppoż. w Lasach Państwach to blisko 160 mln zł, z czego koszty zabezpieczania lotniczego wynoszą ok. 54 mln zł. Należy podkreślić, że Lasy Państwowe czynnie uczestniczą w akcjach gaśniczych także innych obszarów przyrodniczych, jak choćby lasy innych form własności czy parki narodowe.

Majówka to idealny czas na wypoczynek w lesie, ale w tym roku warto pamiętać o zachowaniu szczególnej ostrożności. Z powodu suszy, w wielu rejonach kraju lasy są bardzo podatne na zagrożenie pożarowe. Lasy Państwowe i Państwowa Straż Pożarna przypominają, że ognisko, grill czy niedopałek mogą stać się przyczyną poważnego zagrożenia dla lasu i jego mieszkańców, którzy w obliczu zbliżającego się ognia, pozostają często bezbronni. Dbajmy wspólnie o bezpieczeństwo i piękno naszych lasów.