Ochrona danych osobowych Ochrona danych osobowych

KLAUZULA INFORMACYJNA O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH

 

Wypełniając wymagania przepisów dotyczących ochrony danych osobowych, przekazujemy niniejszą informację. Informacja ta nie wymaga od Państwa żadnego działania.

 

Jako ADMINISTRATOR Państwa danych osobowych, dokonujemy ich przetwarzania. Zgodnie z definicją przetwarzanie oznacza m.in. zbieranie, utrwalanie, przeglądanie, ujawnianie poprzez przesłanie albo usuwanie danych osobowych, które nie są już wykorzystywane. Dane osobowe w stosunku do których jesteśmy Administratorem, są odpowiednio chronione.

Nasz adres:

Nadleśnictwo Starachowice, ul. Rotmistrza Witolda Pileckiego 14d, 27-200 Starachowice, tel.: +48 41 274 76 20, fax: +48 41 274 76 20, e-mail:starachowice@radom.lasy.gov.pl   REGON: 290020101;  NIP: 664-000-60-61

Wyznaczyliśmy osobę, z którą możecie Państwo kontaktować się we wszystkich sprawach związanych z ochroną swoich danych osobowych (adres siedziby jak wyżej), pisząc bezpośrednio do niej: 1614iod@radom.lasy.gov.pl

 

Cele przetwarzania

Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane, zależnie od charakteru sprawy, odpowiednio w celu:

a) spełnienia wymagań wynikających z właściwych przepisów prawa,

b) udzielenia odpowiedzi na Państwa skargi, wnioski i zapytania,

c) wykonania umów (w szczególności kupna-sprzedaży drewna, umów na usługi leśne, dostawy i roboty budowlane, umów na korzystanie z nieruchomości, nad którymi sprawujemy zarząd  - najem, dzierżawa, użyczenie itp., umów o pracę i innych, lub do podjęcia działań na Państwa żądanie, przed zawarciem umowy),

d) zajęcia stanowiska w sprawie pierwokupu działek leśnych,

e) związanych z rozpatrywaniem roszczeń z tytułu szkód łowieckich,

f) regulowania stanu posiadania (jeśli stwierdzono jego niezgodność ze stanem prawnym),

g) identyfikowania drzew zagrażających przy wspólnej granicy,

h) przeprowadzania procesu rekrutacji i zatrudnienia pracowników,

i) rachunkowych i podatkowych,

j) ewentualnego ustalenia, dochodzenia roszczeń lub obrony przed roszczeniami,

k) promowania Lasów Państwowych poprzez organizowanie wydarzeń promocyjno-edukacyjnych i kulturalnych,

l) rozliczalności tj. udowodnienia przestrzegania przepisów dotyczących przetwarzania danych osobowych,

m) udokumentowania spełnienia wymagań prawnych i umożliwienia kontroli ich przez organy publiczne,

n) archiwizacji, zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa, obowiązującą w Lasach Państwowych Instrukcją kancelaryjną i Jednolitym rzeczowym wykazem akt.

Przetwarzanie danych osobowych w celu zapobiegania, wykrywania i ścigania czynów zabronionych na terenach leśnych (w tym z wykorzystaniem monitoringu wizyjnego), odbywa się na zasadach opisanych w odrębnej klauzurze informacyjnej, dostępnej na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Nadleśnictwa Starachowice - https://www.gov.pl/web/nadlesnictwo-starachowice/klauzula-informacyjna-udodo – administratorem tych danych jest Główny Inspektor Straży Leśnej, z siedzibą w Warszawie.

 

Źródło i zakres przetwarzanych danych

Dane osobowe gromadzimy bezpośrednio od osób, których one dotyczą, w tym znajdujące się w nadsyłanej do nas korespondencji, na zawartość której nie mamy wpływu. Dane osobowe zbierane z naszej inicjatywy, ograniczamy do niezbędnego minimum. Przekazane nam dane mogą zostać uzupełnione o dane pochodzące z publicznych rejestrów, o ile zajdzie taka konieczność, w szczególności z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej Rzeczpospolitej Polskiej lub Krajowego Rejestru Sądowego. Możemy otrzymywać dane osobowe od organów państwowych, na podstawie odpowiednich przepisów (np. umowy notarialne w związku z zajęciem stanowiska w sprawie pierwokupu). Dane osobowe przetwarzamy w zakresie minimalnym, niezbędnym w celach opisanych na wstępie.

 

Podstawy prawne przetwarzania

Podstawami prawnymi przetwarzania Państwa danych jest zasadniczo:

- art. 6 ust. 1. lit. c, art. 9 ust. 2 lit. b) RODO (obowiązek prawny ciążący na Nadleśnictwie w związku z właściwymi przepisami, m.in. ustawą o lasach, ustawą – Prawo zamówień publicznych, ustawą o dostępie do informacji publicznej, ustawą – Kodeks pracy i in.),

- art. 6 ust. 1, lit. b RODO (związek z zawieraną lub realizowaną umową).

Wyjątkowo, przetwarzanie może nastąpić na podstawie prawnie usprawiedliwionego interesu Nadleśnictwa lub strony trzeciej (art. 6 ust. 1, lit. f RODO), albo na podstawie Państwa dobrowolnej zgody (art. 6 ust. 1, lit. a RODO).

 

Informacja o wymogu/dobrowolności podania danych

O dobrowolności lub wymogu (prawnym albo umownym) podania danych, decyduje charakter sprawy. Konsekwencją niepodania danych może być w szczególności uniemożliwienie załatwienia sprawy. Wymóg podania określonych danych zachodzi m.in. w przypadku wzięcia udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, o czym stanowi ustawa – prawo zamówień publicznych.

 

Odbiorcy danych

Dane osobowe mogą być przekazywane do podmiotów upoważnionych na podstawie przepisów prawa. Oprócz organów państwowych, mogą to być kancelarie prawne (w celu reprezentacji procesowej), operatorzy pocztowi i kurierzy – w celu dostarczenia przesyłki, biegli rewidenci – w celu badania sprawozdań finansowych, firmy które klasyfikują nasze dokumenty dla potrzeb archiwizacji i brakowania (zniszczenia). Państwa dane mogą zostać ujawnione jednostce Lasów Państwowych, która dostarcza nam usługi informatyczne (Zakład Informatyki LP), oraz która nas nadzoruje (Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych w Radomiu, Inspekcja LP), w celu i zakresie niezbędnym do wykonania przez nią kontroli. Współpraca z naszą jednostką, polegająca na wykonywaniu usług, dostaw i robót budowlanych, może skutkować ujawnieniem danych osobowych każdemu zainteresowanemu, w trybie przepisów ustawy o zamówieniach publicznych oraz o ustawy dostępie do informacji publicznej. Dane udostępnione nam w ramach wydarzeń promocyjno-edukacyjnych, mogą zostać upublicznione na stronach internetowych Lasów Państwowych oraz wydawnictwach. Nie przekazujemy danych osobowych do państw trzecich i organizacji międzynarodowych.

 

Okres przechowywania danych

Pana/Pani dane osobowe będą przechowywane od momentu ich pozyskania do czasu wniesienia ewentualnego sprzeciwu wobec ich przetwarzania przez Państwowe Gospodarstwo Leśne "Lasy Państwowe", jeżeli sprzeciw ten będzie prawnie skuteczny.

Zasadniczo Państwa dane osobowe będziemy przetwarzać przez czas załatwiania sprawy i dodatkowo w celach archiwalnych, przez okres wynikający z obowiązującego w Lasach Państwowych wykazu akt, liczony od 1 stycznia roku następnego po zakończeniu sprawy. Dla niżej wymienionych dokumentów okres ten został ustalony na :

- 2 lata (dokumentacja rekrutacyjna, dokumentacja udostępnień akt, kopie asygnat)

- 5 lat (kwity wywozu drewna z lasu, dokumenty sprzedaży detalicznej drewna, dokumentacja postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w tym oferty wykonawców, zbiory zaproszeń, życzeń, podziękowań i kondolencji, sprawy windykacyjne, dowody księgowe),

- 10 lat (umowy kupna-sprzedaży drewna, umowy najmu, dzierżawy i użyczenia, umowy zlecenia, umowy o dzieło, umowy zawarte w ramach zamówień publicznych, w tym dane personelu wykonawców, dokumenty związane z inwentaryzacją zwierzyny i udziałem w polowaniach, dane osób związanych z dokumentacją dot. szacowania szkód łowieckich, dokumenty związane z odbywaniem praktyki, dokumenty związane z lasami niepaństwowymi, w tym dokumentacje zalesień, dokumentacje wypadków przy pracy i chorób zawodowych, akta osobowe pracowników zatrudnionych od 1 stycznia 2019r.)

- 25 lat (dokumenty dot. skarg i wniosków, programy i projekty ze środków zewnętrznych w tym UE, zamiany, nabywanie i zbywanie gruntów, dokumentacja z wydarzeń promocyjno-edukacyjnych)

- 50 lat (akta osobowe pracowników zatrudnionych do 31 grudnia 2018r.)

licząc od 1 stycznia roku następnego po jej zakończeniu, z zastrzeżeniem dodatkowego czasu niezbędnego na wykonanie procedur związanych z brakowaniem (zniszczeniem) akt.

Po tym czasie usuniemy także Państwa dane z naszego systemu informatycznego. Przestrzegamy zasady związania przetwarzania z celem. Dane, w stosunku do których nie mamy celu ich przetwarzania, usuwamy niezwłocznie (np. nadsyłane dokumenty aplikacyjne, jeśli nie prowadzimy procesu rekrutacji na wolne stanowiska pracy).

 

Prawa osób, których dane dotyczą

Zgodnie z RODO, przysługuje Pani/Panu:

1) Dostęp do danych osobowych (w tym uzyskania informacji m.in. o celu, sposobie i okresie ich przetwarzania)

2) Sprostowanie danych, jeśli okazały się nieprawidłowe,

3) Usunięcie danych, czyli realizacji Państwa „prawa do bycia zapomnianym”.

4) Ograniczenie przetwarzania (wówczas dane mogą być tylko przechowywane bez żadnego ich wykorzystania. Oznacza to np. wstrzymanie się przez nas od podjęcia na ich podstawie decyzji, która Państwa dotyczy, przez czas niezbędny do szczegółowego wyjaśnienia sprawy),

5) Wniesienie, ze względu na Pani/Pana szczególną sytuację, sprzeciwu wobec przetwarzania Państwa danych np. w celu związanym z naszym prawnie uzasadnionym interesem albo w interesie publicznym

6) Przenoszenia danych (uzyskania swoich danych osobowych zgromadzonych przez nas albo przekazania ich na Państwa wniosek do innego podmiotu)

7) Wycofanie swojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem (dotyczy sytuacji, w której dane osobowe przetwarzamy na podstawie Państwa zgody).

Realizacja konkretnego żądania nie jest automatyczna, lecz zależy od okoliczności sprawy - Państwa wniosek rozpatrzymy w świetle przepisów prawa. W przypadku uznania że Państwa prawa do ochrony danych zostały naruszone, informujemy o możliwości wniesienia skargi do organu nadzorczego: Biuro Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO); Adres: Stawki 2, 00-193 Warszawa; Telefon: 22 531 03 00

 

Zautomatyzowane podejmowanie decyzji

Nie podejmujemy decyzji w sposób zautomatyzowany (nie stosujemy tzw. profilowania).           

 

 

Niniejsza informacja została wydana na podstawie art. 13-14 Rozporządzenia  Parlamentu  Europejskiego  i  Rady (UE)  2016/679  z  dnia  27  kwietnia  2016  r. w sprawie ochrony  osób  fizycznych  w związku  z  przetwarzaniem  danych  osobowych  i  w  sprawie  swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UW.L.2016.119.1), tzw. RODO


Najnowsze aktualności Najnowsze aktualności

Powrót

10 lat gospodarki leśnej z certyfikatem PEFC

10 lat gospodarki leśnej z certyfikatem PEFC

25 stycznia mija 10 lat od kiedy Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych w Radomiu jako pierwsza w Polsce uzyskała certyfikat gospodarki leśnej PEFC (Programme for Endorsement of Forest Certification). Potwierdza on, że drewno i produkty drzewne pochodzą z lasów, w których prowadzone jest trwałe i zrównoważone zagospodarowanie, a przepisy prawa są respektowane.

10 lat temu, 25 stycznia 2011 r. w ośrodku Lasów Państwowych w Jedlni-Letnisku odbyło się uroczyste wręczenie certyfikatu PEFC dla Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Radomiu. Była to pierwsza jednostka w strukturach Lasów Państwowych, która otrzymała taki certyfikat. Wyniki audytu przeprowadzonego w procesie certyfikacji potwierdziły, że gospodarka leśna jest tu prowadzona w sposób prawidłowy i w zgodzie z międzynarodowymi standardami, z poszanowaniem przepisów prawa.

Znaczenie certyfikatu było bardzo duże, nie tylko dla gospodarki leśnej, ale i przemysłu drzewnego. – Fakt certyfikacji RDLP stanowi sukces nie tylko dla samych lasów, ale stanowi również szansą dla odbiorców drewna – tak wówczas określił to wydarzenie Adam Goreń z Urzędu Dozoru Technicznego. Znaczenie systemu certyfikacji PEFC podkreślał również Thorsten Arndt, przedstawiciel PEFC: – PEFC to największy światowy system certyfikacji leśnej, który w Polsce został wprowadzony według własnych krajowych standardów wypracowanych przez lata przygotowań. Rozwój systemu to także odpowiedź na potrzeby rynku na certyfikowane drewno.Więcej informacji o certyfikacji gospodarki leśnej w sytemie PEFC https://www.pefc.pl/

PEFC jest największą na świecie międzynarodową, pozarządową organizacją zajmującą się certyfikacją leśnictwa, poświęcona wspieraniu prowadzenia i propagowania zrównoważonej gospodarki leśnej poprzez system certyfikacji zasobów leśnych oraz producentów wyrobów z drewna. Światowe standardy w ramach PEFC zawierają wymagania dotyczące:

  • Zabezpieczenia obszarów leśnych istotnych z ekologicznego punktu widzenia;
  • Ochrony i wzbogacania różnorodności biologicznej;
  • Zakazu zmiany lasów w inne formy użytkowania;
  • Zakazu stosowania szkodliwych substancji chemicznych;
  • Zakazu wprowadzania gatunków drzewiastych modyfikowanych genetycznie;
  • Przestrzegania praw pracowniczych i praw ludności tubylczej;
  • Wspierania lokalnego rynku pracy;
  • Zgodności z podstawowymi konwencjami Międzynarodowej Organizacji Pracy;
  • Zapewnienia konsultacji z lokalną ludnością i interesariuszami;
  • Uwzględnianie tradycyjnych praw użytkowania gruntów i lokalnych zwyczajów.

Certyfikacja lasów w Polsce odbywa się w oparciu o normę PEFC PL 1003:2012v.2 Zrównoważona gospodarka leśna – Wymagania. Zasady zostały opracowane przez Radę PEFC Polska w otwartym, przejrzystym, opartym na konsultacjach i konsensusie procesie, obejmującym szerokie grono zainteresowanych uczestników procesu.

Historia PEFC w Polsce trwała od 2003 roku, kiedy to podjęto prace nad stworzeniem krajowych struktur, jeszcze w ramach Paneuropejskiego Systemu Certyfikacji Leśnej. W skład polskiej grupy inicjatywnej wchodziło 35 podmiotów oraz organizacji działających w obszarze leśnictwa i przemysłu drzewnego. Inicjatorem procesu tworzenia krajowych standardów PEFC były Lasy Państwowe oraz Rada PEFC Polska. Od listopada 2003 roku Rada PEFC Polska, która działa w ramach struktur Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Leśnictwa i Drzewnictwa (SITLiD) stała się członkiem PEFC Council. W marcu 2008 roku polskie krajowe standardy PEFC zostały uznane na forum międzynarodowym, a oficjalna ich akredytacja nastąpiła w październiku 2008 r. w Canberze, w Australii, podczas Walnego Zgromadzenia Międzynarodowej Rady PEFC.

Na mocy umowy między SITLiD i Instytutu Badawczego Leśnictwa (IBL), podpisanej w dniu 16 września 2009, nastąpiła zmiana afiliacji Rady PEFC Polska. Konsekwencją tej umowy było przeniesienie członkostwa w PEFC Council z SITLiD do IBL, co zostało zatwierdzone decyzją Walnego Zgromadzenia PEFC Council w Paryżu, w dniu 13 listopada 2009 roku.

Przyznany 10 lat temu certyfikat dla RDLP w Radomiu obowiązywał do 2013 roku, a kolejne przyznane w efekcie audytów recertyfikujących obowiązywały w latach 2013-2016 oraz 2016-2019. Obecny został wydany decyzją Jednostki Certyfikującej Bureau Veritas Certification Polska, tym samym system zarządzania Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Radomiu został zarejestrowany jako spełniający wymagania Standardu PEFC. Certyfikat PEFC jest ważny od 23 grudnia 2019 r. do 22 grudnia 2022 r. Jego numer to BVCPL/PEFCFM/09. Odrębne numery subcertyfikatów przyporządkowane poszczególnym nadleśnictwom.

Audyty mają na celu potwierdzenie, że system prowadzonej gospodarki leśnej spełnia wszystkie wymagania kryteriów i wskaźników trwałego i zrównoważonego zagospodarowania lasów PEFC. Wznowienie certyfikatu oznacza, że dana jednostka poddana certyfikacji skutecznie wdrożyła zaplanowany system gospodarki leśnej oraz, że wykazuje on zdolność do osiągania celów wynikających z polityki Lasów Państwowych.

Obecnie na świecie certyfikowanych przez PEFC jest 325 mln ha lasów, liczba właścicieli certyfikowanych lasów przekracza 750 tys., a liczba firm, które posiadają certyfikat łańcucha dostaw PEFC to aż 20 tys. Oferują one dziesiątki tysięcy certyfikowanych wyrobów na całym świecie. Bezpośrednim znakiem rozpoznawalnym certyfikacji jest zamieszczone na produktach podmiotów, które uzyskały certyfikat logotypu danego systemu certyfikacji. Logo PEFC informuje o pochodzeniu produktu z lasu zarządzanego w sposób trwały i zrównoważony. Nabywcy mogą wykorzystać tę informację przy wyborze produktu, kierując się względami środowiskowymi.