Ochrona danych osobowych Ochrona danych osobowych

KLAUZULA INFORMACYJNA O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH

 

Wypełniając wymagania przepisów dotyczących ochrony danych osobowych, przekazujemy niniejszą informację. Informacja ta nie wymaga od Państwa żadnego działania.

 

Jako ADMINISTRATOR Państwa danych osobowych, dokonujemy ich przetwarzania. Zgodnie z definicją przetwarzanie oznacza m.in. zbieranie, utrwalanie, przeglądanie, ujawnianie poprzez przesłanie albo usuwanie danych osobowych, które nie są już wykorzystywane. Dane osobowe w stosunku do których jesteśmy Administratorem, są odpowiednio chronione.

Nasz adres:

Nadleśnictwo Starachowice, ul. Rotmistrza Witolda Pileckiego 14d, 27-200 Starachowice, tel.: +48 41 274 76 20, fax: +48 41 274 76 20, e-mail:starachowice@radom.lasy.gov.pl   REGON: 290020101;  NIP: 664-000-60-61

Wyznaczyliśmy osobę, z którą możecie Państwo kontaktować się we wszystkich sprawach związanych z ochroną swoich danych osobowych (adres siedziby jak wyżej), pisząc bezpośrednio do niej: 1614iod@radom.lasy.gov.pl

 

Cele przetwarzania

Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane, zależnie od charakteru sprawy, odpowiednio w celu:

a) spełnienia wymagań wynikających z właściwych przepisów prawa,

b) udzielenia odpowiedzi na Państwa skargi, wnioski i zapytania,

c) wykonania umów (w szczególności kupna-sprzedaży drewna, umów na usługi leśne, dostawy i roboty budowlane, umów na korzystanie z nieruchomości, nad którymi sprawujemy zarząd  - najem, dzierżawa, użyczenie itp., umów o pracę i innych, lub do podjęcia działań na Państwa żądanie, przed zawarciem umowy),

d) zajęcia stanowiska w sprawie pierwokupu działek leśnych,

e) związanych z rozpatrywaniem roszczeń z tytułu szkód łowieckich,

f) regulowania stanu posiadania (jeśli stwierdzono jego niezgodność ze stanem prawnym),

g) identyfikowania drzew zagrażających przy wspólnej granicy,

h) przeprowadzania procesu rekrutacji i zatrudnienia pracowników,

i) rachunkowych i podatkowych,

j) ewentualnego ustalenia, dochodzenia roszczeń lub obrony przed roszczeniami,

k) promowania Lasów Państwowych poprzez organizowanie wydarzeń promocyjno-edukacyjnych i kulturalnych,

l) rozliczalności tj. udowodnienia przestrzegania przepisów dotyczących przetwarzania danych osobowych,

m) udokumentowania spełnienia wymagań prawnych i umożliwienia kontroli ich przez organy publiczne,

n) archiwizacji, zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa, obowiązującą w Lasach Państwowych Instrukcją kancelaryjną i Jednolitym rzeczowym wykazem akt.

Przetwarzanie danych osobowych w celu zapobiegania, wykrywania i ścigania czynów zabronionych na terenach leśnych (w tym z wykorzystaniem monitoringu wizyjnego), odbywa się na zasadach opisanych w odrębnej klauzurze informacyjnej, dostępnej na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Nadleśnictwa Starachowice - https://www.gov.pl/web/nadlesnictwo-starachowice/klauzula-informacyjna-udodo – administratorem tych danych jest Główny Inspektor Straży Leśnej, z siedzibą w Warszawie.

 

Źródło i zakres przetwarzanych danych

Dane osobowe gromadzimy bezpośrednio od osób, których one dotyczą, w tym znajdujące się w nadsyłanej do nas korespondencji, na zawartość której nie mamy wpływu. Dane osobowe zbierane z naszej inicjatywy, ograniczamy do niezbędnego minimum. Przekazane nam dane mogą zostać uzupełnione o dane pochodzące z publicznych rejestrów, o ile zajdzie taka konieczność, w szczególności z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej Rzeczpospolitej Polskiej lub Krajowego Rejestru Sądowego. Możemy otrzymywać dane osobowe od organów państwowych, na podstawie odpowiednich przepisów (np. umowy notarialne w związku z zajęciem stanowiska w sprawie pierwokupu). Dane osobowe przetwarzamy w zakresie minimalnym, niezbędnym w celach opisanych na wstępie.

 

Podstawy prawne przetwarzania

Podstawami prawnymi przetwarzania Państwa danych jest zasadniczo:

- art. 6 ust. 1. lit. c, art. 9 ust. 2 lit. b) RODO (obowiązek prawny ciążący na Nadleśnictwie w związku z właściwymi przepisami, m.in. ustawą o lasach, ustawą – Prawo zamówień publicznych, ustawą o dostępie do informacji publicznej, ustawą – Kodeks pracy i in.),

- art. 6 ust. 1, lit. b RODO (związek z zawieraną lub realizowaną umową).

Wyjątkowo, przetwarzanie może nastąpić na podstawie prawnie usprawiedliwionego interesu Nadleśnictwa lub strony trzeciej (art. 6 ust. 1, lit. f RODO), albo na podstawie Państwa dobrowolnej zgody (art. 6 ust. 1, lit. a RODO).

 

Informacja o wymogu/dobrowolności podania danych

O dobrowolności lub wymogu (prawnym albo umownym) podania danych, decyduje charakter sprawy. Konsekwencją niepodania danych może być w szczególności uniemożliwienie załatwienia sprawy. Wymóg podania określonych danych zachodzi m.in. w przypadku wzięcia udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, o czym stanowi ustawa – prawo zamówień publicznych.

 

Odbiorcy danych

Dane osobowe mogą być przekazywane do podmiotów upoważnionych na podstawie przepisów prawa. Oprócz organów państwowych, mogą to być kancelarie prawne (w celu reprezentacji procesowej), operatorzy pocztowi i kurierzy – w celu dostarczenia przesyłki, biegli rewidenci – w celu badania sprawozdań finansowych, firmy które klasyfikują nasze dokumenty dla potrzeb archiwizacji i brakowania (zniszczenia). Państwa dane mogą zostać ujawnione jednostce Lasów Państwowych, która dostarcza nam usługi informatyczne (Zakład Informatyki LP), oraz która nas nadzoruje (Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych w Radomiu, Inspekcja LP), w celu i zakresie niezbędnym do wykonania przez nią kontroli. Współpraca z naszą jednostką, polegająca na wykonywaniu usług, dostaw i robót budowlanych, może skutkować ujawnieniem danych osobowych każdemu zainteresowanemu, w trybie przepisów ustawy o zamówieniach publicznych oraz o ustawy dostępie do informacji publicznej. Dane udostępnione nam w ramach wydarzeń promocyjno-edukacyjnych, mogą zostać upublicznione na stronach internetowych Lasów Państwowych oraz wydawnictwach. Nie przekazujemy danych osobowych do państw trzecich i organizacji międzynarodowych.

 

Okres przechowywania danych

Pana/Pani dane osobowe będą przechowywane od momentu ich pozyskania do czasu wniesienia ewentualnego sprzeciwu wobec ich przetwarzania przez Państwowe Gospodarstwo Leśne "Lasy Państwowe", jeżeli sprzeciw ten będzie prawnie skuteczny.

Zasadniczo Państwa dane osobowe będziemy przetwarzać przez czas załatwiania sprawy i dodatkowo w celach archiwalnych, przez okres wynikający z obowiązującego w Lasach Państwowych wykazu akt, liczony od 1 stycznia roku następnego po zakończeniu sprawy. Dla niżej wymienionych dokumentów okres ten został ustalony na :

- 2 lata (dokumentacja rekrutacyjna, dokumentacja udostępnień akt, kopie asygnat)

- 5 lat (kwity wywozu drewna z lasu, dokumenty sprzedaży detalicznej drewna, dokumentacja postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w tym oferty wykonawców, zbiory zaproszeń, życzeń, podziękowań i kondolencji, sprawy windykacyjne, dowody księgowe),

- 10 lat (umowy kupna-sprzedaży drewna, umowy najmu, dzierżawy i użyczenia, umowy zlecenia, umowy o dzieło, umowy zawarte w ramach zamówień publicznych, w tym dane personelu wykonawców, dokumenty związane z inwentaryzacją zwierzyny i udziałem w polowaniach, dane osób związanych z dokumentacją dot. szacowania szkód łowieckich, dokumenty związane z odbywaniem praktyki, dokumenty związane z lasami niepaństwowymi, w tym dokumentacje zalesień, dokumentacje wypadków przy pracy i chorób zawodowych, akta osobowe pracowników zatrudnionych od 1 stycznia 2019r.)

- 25 lat (dokumenty dot. skarg i wniosków, programy i projekty ze środków zewnętrznych w tym UE, zamiany, nabywanie i zbywanie gruntów, dokumentacja z wydarzeń promocyjno-edukacyjnych)

- 50 lat (akta osobowe pracowników zatrudnionych do 31 grudnia 2018r.)

licząc od 1 stycznia roku następnego po jej zakończeniu, z zastrzeżeniem dodatkowego czasu niezbędnego na wykonanie procedur związanych z brakowaniem (zniszczeniem) akt.

Po tym czasie usuniemy także Państwa dane z naszego systemu informatycznego. Przestrzegamy zasady związania przetwarzania z celem. Dane, w stosunku do których nie mamy celu ich przetwarzania, usuwamy niezwłocznie (np. nadsyłane dokumenty aplikacyjne, jeśli nie prowadzimy procesu rekrutacji na wolne stanowiska pracy).

 

Prawa osób, których dane dotyczą

Zgodnie z RODO, przysługuje Pani/Panu:

1) Dostęp do danych osobowych (w tym uzyskania informacji m.in. o celu, sposobie i okresie ich przetwarzania)

2) Sprostowanie danych, jeśli okazały się nieprawidłowe,

3) Usunięcie danych, czyli realizacji Państwa „prawa do bycia zapomnianym”.

4) Ograniczenie przetwarzania (wówczas dane mogą być tylko przechowywane bez żadnego ich wykorzystania. Oznacza to np. wstrzymanie się przez nas od podjęcia na ich podstawie decyzji, która Państwa dotyczy, przez czas niezbędny do szczegółowego wyjaśnienia sprawy),

5) Wniesienie, ze względu na Pani/Pana szczególną sytuację, sprzeciwu wobec przetwarzania Państwa danych np. w celu związanym z naszym prawnie uzasadnionym interesem albo w interesie publicznym

6) Przenoszenia danych (uzyskania swoich danych osobowych zgromadzonych przez nas albo przekazania ich na Państwa wniosek do innego podmiotu)

7) Wycofanie swojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem (dotyczy sytuacji, w której dane osobowe przetwarzamy na podstawie Państwa zgody).

Realizacja konkretnego żądania nie jest automatyczna, lecz zależy od okoliczności sprawy - Państwa wniosek rozpatrzymy w świetle przepisów prawa. W przypadku uznania że Państwa prawa do ochrony danych zostały naruszone, informujemy o możliwości wniesienia skargi do organu nadzorczego: Biuro Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO); Adres: Stawki 2, 00-193 Warszawa; Telefon: 22 531 03 00

 

Zautomatyzowane podejmowanie decyzji

Nie podejmujemy decyzji w sposób zautomatyzowany (nie stosujemy tzw. profilowania).           

 

 

Niniejsza informacja została wydana na podstawie art. 13-14 Rozporządzenia  Parlamentu  Europejskiego  i  Rady (UE)  2016/679  z  dnia  27  kwietnia  2016  r. w sprawie ochrony  osób  fizycznych  w związku  z  przetwarzaniem  danych  osobowych  i  w  sprawie  swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UW.L.2016.119.1), tzw. RODO


Najnowsze aktualności Najnowsze aktualności

Powrót

Jazda quadem i crossem w lesie nielegalna

Jazda quadem i crossem w lesie nielegalna

Nielegalne wjazdy quadami i crossami do lasu to ciągle problem, także na terenie nadleśnictw nadzorowanych przez Regionalną Dyrekcję Lasów Państwowych w Radomiu. Z tym rodzajem szkodnictwa leśnego walka jest wyjątkowo trudna. Sprzymierzeńcami są policja i nowe technologie. Coraz częściej pomocne są też zgłoszenia ludzi zaniepokojonych nielegalnym procederem

Problem z quadami i crossami jest znany w każdym nadleśnictwie RDLP w Radomiu. Zna go straż leśna, leśniczowie i podleśniczowie. Również ludzie mieszkający w sąsiedztwie lasów, przebywający w lesie na spacerach, rowerach czy w inny sposób korzystający z lasu zgłaszają ten rodzaj szkodnictwa leśnego. Zdarza się, że przesyłają zdjęcia i wskazują miejsca, gdzie wjeżdżają quady i crossy.

Wjazd takimi pojazdami do lasu jest zabroniony – zgodnie z art. 29 ustawy o lasach. Sprawcy wykroczenia może grozić mandat karny w wysokości 500 zł. To nie koniec sankcji, w niektórych przypadkach sprawa może być skierowana do sądu, który karę grzywny może zaostrzyć do pięciu tysięcy złotych.

quady i crossy w lesie są wyjątkowo niebezpieczne.Bardzo często niszczone są przez taką jazdę lasy, w szczególności runo leśne i gleba, ale także drogi leśne i to często takie, gdzie nakład finansowy na ich budowę był bardzo duży, a muszą być utrzymywane w odpowiednim stanie technicznym do celów przejazdów straży pożarnej w razie pożaru. Rozjechane drogi leśne są też utrudnieniem dla turystów pieszych i rowerzystów, czy osób biegających w lesie. Trudne do wyceny są straty w przyrodzie terenów wodno-błotnych, często objętych ochroną np. w Puszczy Kozienickiej jako rezerwaty przyrody czy użytki ekologiczne. Mówiąc wprost przejazd przez mokradło, które jest siedliskiem wielu organizmów, w tym rzadkich i chronionych to dewastacja przyrody. Płoszone są też zwierzęta, które właśnie w mniej dostępnych miejscach często mają swoje ostoje bytowania. Nie mniej narażone na niszczenie są urozmaicone pod względem rzeźby tereny nadleśnictw woj. świętokrzyskiego. Ze względu na duży ruch turystyczny i zmniejszoną widoczność w zróżnicowanym pod względem wysokości terenie quady i crossy w lesie są tu wyjątkowo niebezpieczne.

Niestety quady i crossy ze względu na rozmiary i specyfikę są w stanie wjechać niemal wszędzie, stąd prawie od każdej strony lasu technicznie jest to możliwe. Przeciętny teren w zarządzie nadleśnictwa to 10-15 tys. ha, często jest to wiele kompleksów leśnych w sąsiedztwie miast i wsi, dostępnych od różnych stron. Niektórzy uważają, że popularność quadów i crossów zwiększyła się szczególnie w czasie pandemii, kiedy to część dotychczasowych rozrywek stała się niedostępna. Leśnicy obserwują nasilenie nielegalnego procederu w weekendy i dni wolne.

Wszystkie nadleśnictwa prowadzą działania skierowane na zwalczanie tego rodzaju szkodnictwa leśnego. W użyciu są kamery używane w monitoringu terenów leśnych, a do sukcesu potrzeba współpracy z policją i lokalną społecznością. Quady i crossy bulwersują społeczeństwo. Są uciążliwe ze względu na hałas, styl jazdy i zachowanie osób poruszających się tymi pojazdami. Społeczny głos w sprawie otrzymuje wiele nadleśnictw. Nadleśnictwo Stąporków otrzymało wiosną tego roku zgłoszenie wraz ze zdjęciami. Tym razem sprawa dotyczyła rzeki i lasów niepaństwowych, niebędących w zarządzie nadleśnictwa – w przypadku podejrzenia złamania prawa sprawę należy zgłosić policji. Pod koniec maja tego roku leśnicy w związku z obserwacjami dotyczącymi nasilenia nielegalnych wjazdów quadów i crossów oraz w związku z interwencją dotyczącą okolic rezerwatu przyrody Leniwa przeprowadzili w Nadleśnictwie Kozienice akcję wspólnie z policją. W jej wyniku pozyskano nowe informacje przydatne do zwalczania tego rodzaju szkodnictwa, powstała m.in. mapa potencjalnych miejsc nielegalnych wjazdów.

Niejednokrotnie podczas akcji dedykowanych zwalczaniu tego rodzaju szkodnictwa złapano i ukarano sprawców. Przykładowo w tym roku przy użyciu fotopułapek i działań bezpośrednich wykryto i ukarano sprawców w Nadleśnictwie Barycz, czy też Nadleśnictwa Daleszyce. Często zdarzały się jednak przypadki, gdy kierowcy quadów i crossów nie zatrzymali się do kontroli straży leśnej – przykładowo tak było w tym roku w maju w Nadleśnictwie Łagów podczas wspólnej akcji z Nadleśnictwem Daleszyce. Ze względu na zakryte tablice rejestracyjne, kaski i kominiarki czy agresywne zachowanie i prędkość trudna jest identyfikacja sprawców wykroczenia, stąd szczególnie pomocne są wspólne akcje z policją. Działania prowadzone są na podstawie podpisanych porozumień o współpracy na poziomie regionalnym i lokalnym.

W wielu miejscach problem jest mniejszy – tam, gdzie są tory motocrossowe. Stanowią one bezpieczną i legalną alternatywę dla jazdy po lasach. Zazwyczaj są to profesjonalnie przygotowane trasy o różnym stopniu trudności. Do korzystania z nich zachęcają policjanci i leśnicy. Do wzrostu świadomości społecznej przyczyniają się też kampanie dotyczące jazdy quadami i crossami. Przykładowo w województwie świętokrzyskim w 2018 roku realizowana była wspólna kampania świętokrzyskiej policji i Lasów Państwowych Wyjeżdżamy z lasu na tor.Wjazd do lasu reguluje rozdział 5. Ustawy o lasach

Jazdy quadem i crossem dotyczą też terenów poza zarządem Lasów Państwowych. W tym przypadku działania straży leśnej nie obejmują lasów niepaństwowych czy nieużytków porośniętych samosiewami drzew i krzewów. W ostatnim czasie jedno ze zgłoszeń skierowanych do leśników dotyczyło Lasu Kapturskiego, w pobliżu którego znajduje się tor offroadowy Koniówka, położony poza terenami zarządzanymi przez Lasy Państwowe. Być może część osób woli jazdę po lesie od jazdy po torze, co jest nielegalne. Tor otoczony jest nieużytkami i innymi terenami, jego użytkownicy dojeżdżają na miejsce z różnych stron m.in. niebędącą w zarządzie nadleśnictwa ulicą Janiszewską. Nadleśnictwa szczegółowo odnoszą się do każdej interwencji, a w przypadku tej dotyczącej Lasu Kapturskiego w szczególności ten teren będzie przedmiotem intensywniejszych niż zazwyczaj działań nadleśnictwa. Hubert Ogar, rzecznik prasowy Nadleśnictwa Radom wyjaśnia: - Do nadleśnictwa nie wpłynął żaden wniosek o wyrażenie zgody na poruszanie się po lesie pojazdami mechanicznymi i żadna zgoda na takie działania nigdy nie była wydawana. W związku z tym o zaistniałej sytuacji został powiadomiony Posterunek Straży Leśnej w celu zwrócenia szczególnej uwagi na nielegalne wjazdy na teren Lasu Kapturskiego. Wjazd do lasu reguluje rozdział 5. Ustawy o lasach, w którym jednoznacznie wyjaśniony jest zakres poruszania się m.in. pojazdami silnikowymi jedynie drogami publicznymi, natomiast drogami leśnymi jest dozwolony tylko wtedy, gdy są one oznakowane drogowskazami dopuszczającymi ruch po tych drogach. Nie dotyczy to inwalidów poruszających się pojazdami przystosowanymi do ich potrzeb. Na drogę leśną wjechać można tylko wtedy, gdy jest ona wyraźnie oznaczona drogowskazami dopuszczającymi ruch (np. wskazany jest kierunek i odległość dojazdu do miejscowości, ośrodka wypoczynkowego czy parkingu leśnego). Na terenie kompleksu Las Kapturski nie ma dróg leśnych, które dopuszczają ruch publiczny. Sprawa została skierowana do Posterunku Straży Leśnej który funkcjonuje w systemie dwuzmianowym, w którym pracuje trzech strażników leśnych. Strażnicy ci pełnią swoją służbę w zespołach, wspierani przez pracowników służby terenowej również w dni wolne od pracy. Straż Leśna Nadleśnictwa Radom na bieżąco reaguje na zgłoszenia lub bezpośrednie stwierdzenia w czasie pełnienia służby – nielegalnych wjazdów na tereny leśne będące w zarządzie nadleśnictwa. W 2020 roku zostało podjętych kilkadziesiąt interwencji na podstawie art. 161 Kodeksu Wykroczeń (wjazd na teren LP) z czego zostało nałożonych trzy mandaty i 39 osób zostało pouczonych. Straż Leśna w zakresie swoich obowiązków ma również wiele innych zadań takich jak np. walka z innym szkodnictwem, jak kłusownictwo, kradzieże lub zniszczenia mienia, kradzieże drewna oraz stroiszu czy nielegalne wywożenie śmieci do lasu.

Leśnicy dostrzegają wagę problemu nielegalnych wjazdów quadami i crossami do lasu. Ten rodzaj szkodnictwa to tzw. bezprawne korzystanie z lasu. Oprócz tego strażnicy leśni wspomagani przez służby terenowe – leśniczych i podleśniczych zwalczają inne przejawy nielegalnej działalności ludzi w lesie tj. kłusownictwo, kradzież lub zniszczenie mienia i kradzież drewna. Zwalczanie szkodnictwa polega zarówno na działaniach prowadzonych razem z innymi służbami i organizacjami, jak i na rozwiązaniach prawnych. Dla ochrony lasu i bezpieczeństwa ludzi strażnicy leśni mają wiele uprawnień, są stale szkoleni w zakresie procedur oraz prawa i utrzymują wysoką sprawność fizyczną ze względu na to, że ochrona lasów Skarbu Państwa przed szkodnictwem i zapewnienie bezpieczeństwa ludziom przebywającym w lesie jest bardzo trudnym zadaniem. Stale współpracują z innymi służbami, głównie z Policją, Inspekcją Transportu Drogowego, Państwową Strażą Łowiecką, Strażą Miejską, a liczba podejmowanych rocznie wspólnych działań na terenie nadleśnictw RDLP w Radomiu sięga ponad tysiąca. Ponadto udzielają policji merytorycznego wsparcia w postępowaniach w sprawie kradzieży drewna w lasach niepaństwowych, średnio w ponad stu przypadkach rocznie. Na terenie radomskiej RDLP jest 70 strażników, po kilku w każdym nadleśnictwie. Bardzo poważnym rodzajem szkodnictwa są także kradzieże drewna. Chociaż na terenie nadleśnictw nadzorowanych przez RDLP w Radomiu stanowią tylko 15% przypadków (ok. 280 rocznie), to powodują 65% strat wartościowych. Dlatego do zadań Straży Leśnej należą kontrole wywozu i punktów przerobu drewna. Przypadków kradzieży i zniszczenia mienia jest średnio 35 rocznie (2%, ale aż 20% strat). Wiele takich spraw ze względu na poważny charakter trafia do organów ścigania. Najwięcej jednak przypadków szkodnictwa leśnego, bo ponad 1500 rocznie (80%, choć tylko 8% wartości strat) dotyczy nielegalnego korzystania z lasu, a więc niedozwolonych wjazdów do lasu – w tym samochodami, quadami i crossami, obłamywania gałęzi drzew iglastych (stroiszu), zaśmiecania i zanieczyszczania terenów leśnych, puszczania psa luzem oraz stwarzania zagrożenia pożarowego. Największe problemy to nielegalne wjazdy do lasu quadami i crossami oraz pozostawianie w nim śmieci. Ogólna wykrywalność sprawców jest dość duża, m.in. dlatego, że wśród śmieci są rachunki, faktury czy dokumenty przewozowe z adresami, a przede wszystkim dzięki nowym technologiom (fotopułapki). Coraz mniejszym problemem staje się kłusownictwo, martwi natomiast dewastacja urządzeń turystycznych i nasilenie problemu śmieci, a także quadów i crossów. Praktyka pokazuje, że najskuteczniej odstraszają kary.